Michelin

Michelin

lördag 13 mars 2010

Ord som jag avskyr är rasist/rasism

Häromdagen såg jag Filmen: Dumbom med Nils Poppe. En gammal hederlig Svensk film. Jag kom att tänka på vad sjukt det har blivit i vårt avlånga land idag igentligen. För nu får man inte säga vad som helst utan att folk ska tro att man är rasist eller har fördomar. Men just i den här Svenska gamla filmen så var Cirkus i stan och på vägen kom en svart man gående. Då fälldes en kommentar av en vit man till en annan vit, och jag citerar: Dè è ju en neger! Javisst ja dè è ju cirkus i stan! SLUT CITAT

Men tänk om man hade uttryckt sig så idag, vad hade hänt då tro..

Likaså är det med den här filmen nedanför, helt plötsligt så får man inte använda det rätta namnet på den chokladboll som visas i filmen. Och jag som fullkomligt älskar negerbollar och för att inte tala om negerkyssarna som man kunde köpa som barn, det var mörk chokladkola och dom smakade underbart gott. På den tiden så fanns varken rasism eller fördomar mot mörkhyade i samma utsträckning som det är nu idag. Och jag tror att det har med att göra att vi idag inte får använda vårt språk som vi alltid har gjort utan att för den skull bli stämplad som rasist. För min del tycker jag att det är helt fel och för mig är fortfarande Olov som växte upp i samma kvarter som mig en neger och detta utan att han varken tagit skada av det eller mått illa över det. Så lägg av med sånt där larv och påstå att man inte får säga ditt och datt. Det är bara löjligt och det är just sånt som skulle skapa rasism.

För tänk om alla Japaner skulle reagera negativt över att jag älskar chokladen Japp skulle vi då förbjuda att chokladen faktiskt heter Japp? Nej, jag tycker att det har gått för långt. Och faktum är att jag inte på något vis tillhör den kategorin som kallas för rasist. USCH vilket jädrans fult ord det är! Varför inte ta bort det ordet helt och hållet så kanske vi alla bara kan få vara.

1 kommentar:

  1. Den filmen är bra. Stackarn som inte visste hur han skulle tala om vad bollen hette.

    Kolla in på min bloggsida http://ettanscrap.blogspot.com

    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar..