Michelin

Michelin

måndag 8 mars 2010

Har du progressiva glasögon? Kan du hjälpa mig?

Kan ni ge mig ett råd!
I augusti -09 var jag till optikern och beställde nya glasögon, (inte dom på bild) jag har nu konstaterat att jag enbart använder dom när jag tittar på Tv och inget annat.
Sen ligger dom där på bordet till ingen nytta!
Felet är, har jag själv konstaterat att jag kan inte läsa med dom, eftersom själva läsytan ligger alldeles för långt ner på själva glasögonen. Så om jag över huvud taget ska kunna läsa så får jag vrida huvudet upp såpass mycket att jag får nackspärr.
Och så ska det väl ändå inte vara ?
Jag är övertygad om att själva "läs-glaset" ska ligga lite högre upp för att jag ska kunna läsa.
När jag sedan pratar med min optiker så säger han att det är vanligt när man har sånt synfel som jag har... Jaha okey? Jag har inget speciellt konstigt synfel alls..
På högra glaset är det Sf - 1,0 Visus 1,0
och på det vänstra glaset är det Sf - 0,75 Visus 1,0
Addition 2,25
Pupillavstånd 62 och Segmenthöjd 22
Så varför skulle inte jag kunna ha progressiva glasögon som många andra har med samma synfel som mig? Jag tycker inte om att optikern varje gång som jag påpekar detta enbart värmer mina glasögonbågar i tron på att han kan reglera mitt synfält bättre. Det har visat sig att det inte heller hjälper. Så frågan är då om jag inte kan reklamera mina glasögon och få pengarna tillbaka. För vad har jag för nytta av ett par glasögon som bara ligger på bordet för att sedan enbart användas till tv-glasögon.. Då kan jag ju bara flytta fotöljen närmare Tvn istället, det blir ju billigare i slutänden.
Är det någon som har progressiva glasögon
och som har gått igenom samma fenomen som mig?
Så snälla skriv en kommentar här så jag har lite mer "kött på benen" så att säga när jag ska åter igen träffa optikern nu på onsdag 10.40. Jag börjar faktiskt ledsna på optikern och hans prat om att det är vanligt att det blir problem med dom som har samma synfel som mig, och skulle han höja upp själva läsytan så skulle jag se suddigt på det andra fältet..
Jag köper inte riktigt det, eftersom det fungerar om jag bara höjer mina glasögon en bra bit uppåt så fungerar ju mina glasögon som dom ska, enligt mitt tycke..
Image and video hosting by TinyPic

2 kommentarer:

  1. Jag har inte progressiva glasögon, men det där är ju ett solklart fall av felslipning !
    Klart att det är svårt att få det rätt med det där, men det är ju optikerns jobb, och han har inte gjort det som han ska.
    Det finns ju en anledning till att progressiva glas är så mycket dyrare, och det beror ju inte bara på själva slipmomentet, utan just svårigheten att få det rätt, och att det ofta måste göras om.
    Stå på dig !

    SvaraRadera
  2. Hej Mikael,

    Såg ditt problem och kan som optiker och ägare av www.scandinavianeyes.se säga att din beskrivning ger två troliga felmöjligheter.

    1. Att glasen är för lågt inslipade och det gör att du måste höja huvudet mer än vad som är bekvämt.
    2. Att det progressiva glaset har en koridor längd som är lång och där igenom ger samma besvär som ovan.

    Ser att du har lånat en bild från oss och det är ok om du länkar bilden tillbaka till oss

    SvaraRadera

Tack för din kommentar..