Michelin

Michelin

onsdag 9 december 2015

Datortomografi av tjocktarmen: inte alls läge för en selfie precis..

Jag har haft problem med blod i avföringen sedan augusti och därför blev jag nu kallad för datortomografi av tjocktarmen. 

Eftersom jag är diabetiker och äter metformin och tar insulinsprutor så fick jag minska ner på insulinet och låta bli metformin-tabletterna.. 
Information om detta: 

Diabetes
Om du har diabetes och medicinerar med tablett innehållande Metformin ska du sluta ta dessa tabletter i samband med undersökningen, om du ska få intravenöst kontrastmedel. Du ska inte börja ta tabletterna igen förrän du har tagit ett nytt blodprov som kontrollerar njurfunktionen (kreatininvärdet). Detta blodprov ska tas tidigast 48 timmar efter kontrastinjektionen. Det är den läkare som skrivit remissen som ska beställa detta prov och som även ska lämna besked när du kan börja ta tabletterna igen. Om du har insulinbehandlad diabetes: Kontakta din diabetessköterska för frågor hur du ska justera ditt insulin under förberedelserna. 


OBS! Bild lånad på nätet..


Jag fick en injektion av tarmavslappnade läkemedel, Buscopan.
Det innebär att jag inte bör köra bil inom 2 timmar efter undersökningen. 

Förberedelserna syftar till att tömma tarmen och få den så ren som möjligt.
Jag använde laxermedlet CitraFleet och Gastrografin och Toilax som jag fick hem i brevlådan.. 
CitraFleet verkar genom att framkalla diarré och därigenom tömma tarmen.

Jag tyckte inte att det var så jobbigt med att fasta, trots att den dryck som jag skulle få i mig hemma smakade väldigt konstigt. Men jag lyckades ändå få i mig det jag skulle.

På mottagningen:
När jag väl kom till kliniken så anmälde jag mig i receptionen och så hämtade personalen in mig till en hytt där jag fick byta om. Jag fick ta på mig en patientskjorta och kortbyxor med en öppning i baken. 
Kläderna var av blått papper.
 I det ögonblicket var det inte alls läge för en selfie precis .. 
För man känner sig som en liten blå Smurf och jag kände mig oerhört glad över 
att det inte fanns någon spegel i närheten.

Innan de påbörjade så gick en sköterska och rådfrågade en läkare om de kunde ge mig tarmavslappnande och på grund av mitt dåliga hjärta så kollade de extra noga mina värden innan jag fick en nål i armen för kontrastmedelsinjektion samt injektion av ett tarmavslappnande läkemedel.
På undersökningsbordet fick jag ligga på höger sida och i ändtarmen fördes en tunn plastslang in och som en liten ballong ute i änden. Via slangen fylldes tarmen med gas (medicinsk koldioxid – samma gas som bubblar i läsk och öl) vilket kan spänna och knipa en del i magen. 
Det var viktigt att tarmen fylls ordentligt med gas för att det ska bli en bra undersökning.
Sedan scannades buken först en gång när jag låg på mage. Det kändes som jag skulle vilja släppa mig. Därefter fick jag ligga över på rygg och fick den intravenösa kontrasten via nålen i armvecket. Jag kände en värme inombords och det kändes plötsligt som om jag skulle kissa på mig. Sedan fick jag fruktansvärt ont i buken nertill och i ländryggen. En smärta som påminner om menstruationssmärta fast mer.. 
Jag frågade sköterskan om det skulle göra ont, och det skulle det inte göra, sa hon. 
Men jag fick ont.. Väldigt ont. Så nånting måste ju vara fel i magen/tarmarna, tänker jag då..
Men hon kanske trodde att jag bara var allmänt gnällig, men jag fick verkligen ont i magen.
Sköterskan kontrollerade att undersökningen blivit bra och när allt är klart togs slangen bort och trycket i tarmen lättade. Efter undersökningen bytte jag om och jag kunde sedan äta som vanligt.
Smärtan i magen försvann successivt bort under dagen.
Ja, så nu var denna undersökning gjord.. 

Sen är det dags igen för lavemang och tömma magen inför morgondagens undersökning: 
Rektoskopi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar..