Michelin

Michelin

söndag 18 januari 2015

Vi har nu fått in fiber i huset.. Dongel eller kabel är nu den stora frågan?

Stora förhoppningar med fiber

Först denna väntan efter att man har grävt och förstört en del av vår vackra gräsmatta, 
som vi visserligen kommer att få ordning på fram till vårkanten.

Sen ett stort åbäke som inte alls klär vår vägg, men det är ju ändock den bästa platsen som vi valt ut.
Sen åter igen en väntan och väntan och tills slut så kommer det två grabbar och vips så har vi då äntligen fått fiber indraget och både laptop och surfplattan fungerar smidigt.

När jag sedan ska få igång min stationära dator så följde jag de råd och anvisningar att få trådlöst fram till min dator, så införskaffade vi oss en dongel. Ett USB som man lätt och smidigt bara skulle stoppa in i burken. Men så lätt och smidigt var det inte, för jag fick hålla på och testa och göra om flera gånger om innan det fungerade. Men till min stora besvikelse så blev inte resultatet lika snabbt och bra som när jag använde mig utav en gammal kabel som vi hade liggandes hemma, 
som visserligen ligger i vägen med risk att vi snubblar på den, så jag måste i så fall köpa längre kabel för att kunna dra runt väggar och golvlister.

När jag använder mig utav USB/dongeln så får jag resultatet: 0,54 
och använder jag kabeln så får jag resultat 285,99.

Det var ju rätt mycket skillnad det.. 
Visserligen är jag medveten om jag får lite mindre hastighet sen när allt har stabiliserat sig. 
Men att det skulle bli sådan skillnad på att välja dongel eller kabel, var jag inte beredd på..

Så nu lämnar jag tillbaka den dongel som jag köpte och jag skulle ha gjort som jag tänkt göra ifrån början, det vill säga: Köpa mig femton meters kabel istället ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar..