Michelin

Michelin

måndag 31 oktober 2016

Går på Remicad-behandling för Crohns-tarmsjukdom

Jag har inte glömt bort min kära hemsida

Jag har helt enkelt inte mått så bra, så jag tar det därför lite lugnt.

Efter att jag fått Crohns-tarmsjukdom så har jag fått kortison som gör att jag sväller upp i kroppen och ser snart ut som en ballong. Bara jag inte spricker.
Jag har påbörjat en Remicad-behandling som tar cirka tre timmar första gångerna, 
sedan är det meningen att jag ska gå var åttonde vecka och då tar det bara en timma ungefär.

För er som inte vet vad Crohns-tarmsjukdom är:

Crohns sjukdom är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. 
Det vanligaste är att inflammationen sitter i nedre delen av tunntarmen, 
men kan undantagsvis förekomma var som helst i magtarmkanalen. 
De vanligaste symtomen är magsmärtor och diarré, ofta flera gånger om dagen. 
Man kan också få feber, viktminskning, trötthet och ibland förekommer blod i avföringen. 
Symtomen varierar beroende på var i tarmen inflammationen sitter. 
Det förekommer att andra delar av kroppen också drabbas av inflammation, 
i form av problem med lederna, ögoninflammation eller hudförändringar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar..