Michelin

Michelin

måndag 27 juni 2016

Jag känner mig sprickfärdig! Förbaskade kortison..

Jag känner mig sprickfärdig! 
Jag är tvungen att äta kortison tabletter för min Crohns tarmsjukdom.

Nackdelen är ju att jag blir ju bara större och större och det ser snart ut som att jag spricker!
Plus att jag måste öka mitt insulin-intag eftersom kortisonet ökar mitt blodsocker.
Nu vill jag inte bli större!

När jag Googlar om detta så finner jag följande att läsa:

Se över medicinering
Många receptbelagda mediciner - och enstaka receptfria - kan bromsa viktminskning.
Observera att du naturligtvis behöver diskutera eventuella förändringar med din läkare.
Här är de tre värsta bovarna för vikten:
1. Insulin-sprutor, särskilt vid högre doser, är antagligen det värsta hindret för viktnedgång (undantag: normala doser vid typ 1 diabetes är förstås både ok och livsnödvändigt). Det finns tre sätt att minska ditt insulinbehov:
A: Ät mindre kolhydrater. Ju mindre kolhydrater du äter desto mindre insulin behöver du, var noga med tester av blodsocker och anpassning av doser. Detta underlätta viktminskning rejält.
B: Om första alternativet inte räcker kan behandling med Metformin-tabletter (i dosen 2-3 gram/dag) minska insulinbehovet (gäller främst typ 2 diabetes)
C: Om det inte räcker för att klara sig utan insulin kan typ 2 diabetiker testa lovande nya mediciner som Victoza eller Byetta. De minskar insulinbehov och ger ofta tydlig viktminskning.

2. Andra diabetesmediciner. Insulinfrisättande tabletter (s.k. sulfonylurea-preparat) ger ofta viktökning. De inkluderar Mindiab, Euglukon, Daonil och Glibenklamid. Tabletter som Avandia, Actos, Starlix och NovoNorm tenderar också att öka vikten. Men inte Metformin. De nyare injicerbara medicinerna Byetta och Victoza ger ofta viktminskning, men de långsiktiga effekterna är okända.
3. Kortison i tablettform är en annan vanlig bov (exempelvis Prednisolon). Kortison ger ofta viktökning i längden, särskilt vid högre doser (exempelvis mer än 5 mg Prednisolon dagligen). Tyvärr är kortison ofta nödvändigt för de som får det utskrivet, men dosen bör justerar ofta så att man inte tar mer än nödvändigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar..