Michelin

Michelin

fredag 8 april 2016

Jag hamnade på akuten på skärtorsdagen och firade hela påskhelgen i den miljön..

Min vistelse på sjukhuset var inte den allra trevligaste.
Men jag kände att detta var välbehövligt att få ligga kvar på sjukhuset och få den vård som jag fick.

Det hela började faktiskt i november, då jag helt plötsligt började få blod i avföringen och man trodde att jag hade invärtes hemorrojder i tarmen. Så jag fick en tid för koloskopi. Men när läkaren väl började undersöka mig så var det tvärstopp. Det gjorde så fruktansvärt ont så man avslutade undersökningen. Jag skulle få en ny tid för koloskopi för vävnadsprover och denna gång skulle jag låta bli att äta mina waran tabletter under tre dagar. Sagt och gjort. Jag upphörde med mina waran tabletter och när de sedan kollade mina värden så var de alldeles för höga för att ta några vävnadsprover. Tiden gick och jag blev allt värre och jag fick springa på toaletten allt oftare.
Till slut så hann jag inte ta sista tuggan av middagen förrän jag fick gå på toaletten. Det fullkomligt rann rakt igenom, kändes det som och hela tiden kom det blod.
Jag fick slutligen åka in på akuten och där fick jag direkt en massa dropp och nu tog de bort waran tabletterna på en gång och jag fick istället blodförtunnande sprutor i magen. 

Hela påskhelgen låg jag på sjukhuset och bara hade fruktansvärt ont i både mage och i ländryggen och sprang hela tiden på toaletten. En massa prover gjordes.



 Det finns många som klagar på sjukhusmaten..
Men den här gången blev jag mäkta förvånad när jag fick sill och potatis och skinka o legymsallad och det smakade faktiskt rätt så gott trots allt. 



Jag tycker att det var otroligt mycket mat och det mesta smakade faktiskt rätt så bra, bara man hade på lite salt och peppar på. Så visst har sjukhusmaten ändrats till det bättre, 
i alla fall på Hudiksvalls sjukhus där jag låg.


 Jag fick dropp och åter dropp...




 Janssons med köttbullar och potatis.. Smakade inte alls så dumt..


 Det serverades ännu mer dropp.. 


 Här var jag så hungrig så jag hann inte knäppa kort på maten förrän den var slut. 



Kött och potatis som smakade väldigt bra.



 Spagetti och köttfärs sås


 Ris och korvstroganoff


 Åter igen dropp


Underhållningen var att titta på tv..
Vilken tur att jag fick se Py Bäckman bland annat som gjorde min tillvaro lite drägligare.



 Ännu roligare var det att slå upp en sida i tidningen Året Runt och läsa om Super Carina Aynsley 
och få läsa om allt hon varit med om i Nepal. En tjej som jag verkligen ser upp till.



 Och här kommer ännu mer dropp


 Pasta med kyckling och grönsaker


 Den absoluta favoriten var äggstanning med prinskorvar som smakade otroligt gott.. 
Den godaste prinskorven jag någonsin har ätit.. 
Serverades med en jätte god sås till och lite grönsaker. 


Plötsligt en dag skulle jag ta lavemang för att tömma tarmen helt ren. 
Jag som inte gjort något annat än att suttit på toaletten, tyckte ju att det lät rätt konstigt. 
Men jag fick mitt lavemang och det fullkomligt rann som en vattenkran ur rumpan på mig. 
Jag blev bara mattare och tröttare..
Jag rullades sedan ner till kirurgavdelningen där man nu skulle göra en koloskopi och ta vävnadsprover m.m. Jag fick en smärtstillande spruta och trots denna så fick jag uppleva en av mina värsta ögonblick i mitt liv. Den mest fruktansvärda smärta i magen gjorde så att jag blev helt kallsvettig och jag bönade och bad i hopp om att det fanns någon Gud som hörde mig. 
Jag höll min mans hand och den smärta jag upplevde då var djävulskt..
 Jag sa flera gånger att jag hellre föder tio barn än att göra denna undersökning s
om gjorde så ont så jag visste knappt vad jag hette..

Undersökningen visade sig att jag hade en mycket inflammerad tjocktarm och Crohns sjukdom (något som tydligen går i vår släkt) 

Crohns sjukdom är en kronisk sjukdom som du kommer att leva med hela livet. 
Men med rätt behandling kan du leva ett bra liv.

Ja, det är väl något som jag verkligen hoppas på.. 

 När de konstaterat vad jag hade för fel så blev det åtta kortisontabletter om dagen.
Tyvärr så har jag ju även diabetes så kortisontabletterna gör så att jag får en betydligt högre blodsocker. Så jag har nu börjat använda mig utav en snabbverkande insulin i hopp om att blodsockret skall sjunka..


Nu hoppas jag bara att jag kommer att bli bättre i magen!
Efter denna period på sjukhuset blev det som en slags väckarklocka. 
Så nu är jag väldigt noga med vad jag stoppar i mig idag och jag äter på regelbundna tider. 





1 kommentar:

Tack för din kommentar..