Michelin

Michelin

tisdag 16 september 2014

Jag såg till att min gamla smartphone hade stöldskydd. Men inte trodde väl jag att jag skulle glömma lösenordet till AVG!

Det första jag gjorde när jag fick min Samsung GT-19300
 var att skaffa just stöldskydd.

Jag tyckte att det kanske skulle väl vara bra, för man vet ju aldrig, för tänk om min telefon skulle bli stulen. Men jag visste egentligen inte hur det skulle fungera i praktiken..

När jag häromdagen skaffade mig Samsung 4:an så hade vi tänkt att min man skulle överta min gamla..
Och det skulle väl inte vara några problem...

TRODDE VI JA........

Vad tror ni hände?

Jo när min man stoppade in sitt simkort på min gamla Samsung 3:a så gick det inte att öppna upp telefonen. Och detta berodde just på att jag hade stöldskydd på telefonen. 
Så jag stoppade därför tillbaka mitt eget simkort för att jag skulle försöka ta bort stöldskyddet.
Kruxet var bara att jag hade totalt glömt bort lösenordet till AVG.

Plötsligt fick jag mail ifrån AVG. 


Första mailen innehöll en karta (och det var ju naturligtvis den adress där jag och min bor) där min gamla Samsung befann sig och med följande text:

Someone is trying to get into your samsung GT-I9300 device!

AVG Anti-Theft recorded 3 failed attempts to unlock your device, so we thought you should know about it.
Attached is a photo of the intruder and here's where it happened:

              

Det var lite skrattretande att få veta via ett mail vart min gamla Samsung fanns.
Precis som om jag inte skulle veta det.

Men sen kom det ytterligare ett mail ifrån AVG och nu med ett fotografi på förövaren.
Det var säga mig själv!


Okey det var så här stöldskyddet fungerade. Ja, det var ju bra att veta! 
Men fortfarande återstod problemet med att jag inte kunde komma på lösenordet 
till att kunna få bort stöldskyddet på min gamla telefon..

Åter igen fick jag ett nytt mail med ett fotografi och nu med texten:
Attached is a photo of the intruder.

Efter en stund kom ytterligare ett mail med ett nytt fotografi och med samma text:
Attached is a photo of the intruder.

Åter igen kom ett mail och med ett nytt fotografi och text:
Attached is a photo of the intruder.

Lite små stressad över att jag inte på något vis kunde komma på vad jag hade för lösenord.
Så kommer ytterligare ett mail med ytterligare ett fotografi på förövaren.

Nu börjar jag bli lite smått arg på mig själv och lite lätt irriterad..
Så både jag och min dotter satt ett bra tag och försökte på alla möjliga vis med 
att komma in på min egen telefon. Utan några större framgångar!

Mail efter mail forttsatte att komma och det ena fotografiet efter det andra kom hela tiden.
Jag försökte på alla möjliga sätt att komma underfund med vad jag kan ha haft för lösenord.
Utav AVG var det stört omöjligt att kunna få fram något nytt, hur jag/vi än försökte.
Utav bara en ren händelse så lyckades jag till slut skriva rätt lösenord och väl inne i min egen telefon kunde jag se till att stöldskyddet upphörde så att min man kunde stoppa in sitt simkort igen.


Så med andra ord så fungerar det här Stöldskyddet alldeles utmärkt 
bara man kommer ihåg lösenordet.
Så jag vill därför varmt rekommendera alla som har den här möjligheten att 
lägga in ett stöldskydd på sin telefon att göra det. För då vet man verkligen att man får se den person 
som stulit telefonen och man kan även se vart telefonen befinner sig. 
Så på min nya telefon kommer jag absolut att lägga in stöldskydd. Men denna gång kommer jag att skriva upp lösenordet och bevara bland mina andra viktiga handlingar.

Man lär sig av sina misstag!
Så här efteråt kan man skratta åt denna händelse.

1 kommentar:

  1. nä men…. jag måste skratta lite…. men takkronan är snygg. jag är nog likadan som du. jag försöker komma ihåg att skriva upp lösenorden, men…
    ella

    SvaraRadera

Tack för din kommentar..