Michelin

Michelin

lördag 5 oktober 2013

Min man har haft ett intresse av att vilja meka och skruva sedan han var liten.



 Vilket verktyg man bör ha hemma? 
Om det bara ska vara ett enda verktyg så är det nog inte uppfunnet än! 

Skulle jag själv som kvinna välja vilket verktyg man bör ha hemma så hade jag ju bara sagt 
att man skulle ha en hammare och en skruvmejsel..  

Men när jag frågade min man så fick jag svaret att man behöver betydligt fler verktyg 
för att täcka upp olika saker som kan hända i hemmet.

Så hans svar på frågan blev följande:
Verktyg man bör ha hemma: Hammare, blocknyckelsats 10-19 mm, skiftnyckel, plattång, avbitare, polygriptång, spårskruvmejslar och kryssmejslar, kofot,såg, vattenpass, slagborrmaskin, stål o betongborrar. 
Skarvsladd, måttband då klarar man det mesta i ett hem. 






Min man har alltid fixat sina egna bilar i alla år och även andras bilar.
Ja då får man väl kanske tycka att han är lite självständig om han byter olja, filter, bromsskivor, belägg, tändstift,hjullager, drivknutar, drivaxlar,avgassystem, svetsar rost, lackar, monterar extraljus, bilstereo m.m.
Han har alltid tyckt att det är en utmaning att kunna lösa olika problem 
och att han själv kunna laga sin bil, cykel, eller något annat.



Hans verktyg består av hylsor i mm och tum som täcker det mesta. 
Han har också en block-nyckelsats från 8 mm-19 mm öppen i en ände och ring i andra änden.
Han har en mindre hylsnyckelsats i 12 delar med spärrhandtag som är bra att ha till mindre jobb där det kan vara lite trångt att komma till med större verktyg. Han har även en del olika special verktyg.

Han känner nog till en hel del om olika verktyg och vad dom används till.
Det finns ju alltid specialverktyg till olika reparationer på t.ex. en bil.
Olika sorters avdragare till hjullager, nav, drivknutar, länkarmar mm.
Olika tänger finns för, låsringar "segersäkringar" som trycks ut eller in beroende på. 
Det finns tänger till bromsrenoveringar ja listan kan göras lång. 


När jag rådfrågade min man om vart jag kan hitta en plats där jag kan köpa en massa olika verktyg 
så fick jag till svar att man kan ju alltid kolla inne på sidan: Verkter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar..