Michelin

Michelin

torsdag 17 december 2020

Jag stödjer hantverkare och entreprenörer

Foto: Lånad

Jag läste något väldigt bra inne hos Holly Melissa Infanti



En kund frågade mig hur mycket det kostade att göra ett bord....
Jag svarade honom: $ 1500
Han sa: Så dyrt för det här jobbet?
Jag frågade: Hur mycket tror du att det skulle kosta dig?
Han svarar mig: $ 800 maximalt... Det är ett ganska enkelt jobb eller hur? !"
- För $ 800 uppmanar jag dig att göra det själv.
- Men jag vet inte hur man gör.
- För $ 800 ska jag lära dig hur man gör. Så förutom att spara dig $ 700, får du kunskapen för nästa gång du vill ha
- Det verkade rätt för honom och han höll med.
- Men för att komma igång: du behöver verktyg: En bordssåg, en hyvla, en topp, vilande etc...
- Men jag har inte all utrustning och jag kan inte köpa alla dessa för ett jobb.
- Då hyr jag ut mina grejer till dig så att du kan göra det.
- Okej, säger han.
- Okej då! Tisdag väntar jag på att du ska börja göra detta arbete
- Men jag kan inte på tisdag jag har bara tid idag.
- Jag är ledsen, men jag är bara tillgänglig på tisdag för att lära dig och låna ut mina saker. Andra dagar är upptagna med andra kunder.
- Okej då! Det betyder att jag måste offra min tisdag, ge upp mina uppgifter.
- Jag glömde. För att sköta sitt jobb själv måste man också betala för de icke produktiva faktorerna.
- Är det? Vad är detta?"
- Byråkratiskt, skatt, fat, trygghet, försäkring, drivmedel etc.
- Åh nej!... Men för att utföra dessa uppgifter ska jag spendera mer pengar och slösa mycket tid!
- Har du dem? Du kan göra det mot mig innan?"
- Okej då!
- Jag gör allt material du behöver. Lastning av lastbil är klar måndag kväll eller tisdag morgon du får komma förbi 6 och lastar lastbilen. Glöm inte att komma i tid för att slippa bilköer och komma i tid
- Klockan 6??? Näpp! För tidigt för mig! Jag brukade gå upp senare.
...
- Jag har tänkt på det. Bäst ni får jobbet gjort. Jag betalar hellre $ 1500. Om jag var tvungen, skulle det inte vara perfekt och det skulle kosta mig mycket mer.
När du betalar för ett jobb, speciellt handgjort, betalar du inte bara för det använda materialet utan också:
- Kunskap
- Erfarenhet
- Studera
- Verktyg
- Tjänster
- Dags att gå
- punktlighet
- Ansvarsskyldighet
- Professionalism
- Noggrannhet
- Garanterat
- Patent
- Uppoffringar
- Säkerhet och säkerhet
- Betalning av skatteplikt
Ingen kan svärta ner andras arbete genom att döma priser.
Endast genom att känna till alla de element som krävs för att producera ett visst arbete kan du uppskatta den faktiska kostnaden.
Jag skrev inte denna dialog, men delar den för att stödja hantverkare och entreprenörer.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar..