Michelin

Michelin

söndag 18 april 2010

Punkafria däck

Det finns en kille i Bollnäs som heter Martin Ljungström som vet hur man ska göra för att slippa punktering på grund av spikar, skruvar och annat väggskräp.



Punkteringsfria däck?

Jodå, det går att ordna!

- Välkommen till framtiden, säger Martin Ljungström, 23 år i Bollnäs

Det låter nästan för bra för att vara sant, at tman ska kunan sitta och gasa på E4 utan att behöva vara rädd för att ett däck ska smälla.

för det gör inte däcken, om man låtit Martin Ljungström ta hand om dem. Då kan man köra över spikar och annat vasst utan att det gör något.

Det Martin gör är att spruta in genom ventilen, ett material som till konsistensen kan liknas vid filmjölk. Tre deceliter i varje däck på en personbil och du kan köra tills däcket är utslitet och av den anledningen måste bytas.

Det finns forskning och vetenskapliga tester som visar att det verkligen stämmer.

Materialet består av bland annat vatten, glykol och kevlar, en fiber som även används i skottsäkra västar. Massan lägger sig som en hinna på insidan av däcket, täpper till alla små hål och skyddar från yttre påverkan.

Luftrycket är hela konstant vilket inte bara är praktiskt - man slipper kolla tryck och pumpa - utan även ekonomiskt fördelaktigt.

Man förlänger livslängden på däcken med 25 procent och minskar bensinförbrukningen med två procent.

Priset?

900 kronor för en personbil. Inte per däck, utan för alla fyra däcken.

Ju större däck desto dyrare blir det. En lastbil kostar cirka 500 kronor däcket och ska Martin spruta punkafritt i värsta dumpern blir det förstås ännu dyrare. Billigast blir det att spruta skottkärran.

I slutet av förra året började Martin fundera på det här med punkteringsfritt så han startade egen firma Bollnäs däckskydd och är nu återförsäljare i Gävleborg åt Punkteringsfritt Sweden.

Ride on, som produkten heter, kom till Sverige från USA i höstas. På andra sidan Atlanten har den funnits i 15 år och Martin berättar att FN är den största kunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar..