
En bit choklad varje dag kan fungera som ren medicin mot stroke.
Det antyds av en ny svensk studie på 33 000 kvinnor.
LÄSTE I TIDNINGEN följande:
Kvinnorna som är bosatta i Uppsala och Västmanlands län, fick för cirka tio år sedan, besvara frågor om sin chokladkonsumtion.
Sedan dess har 1549 av dem haft stroke, men forskarna upptäckte att fallen var färre bland den femtedel av kvinnorna som åt mest choklad. Enligt analysen sjönk riskerna med cirka 20 procent.
- Det är en ganska stor reduktion, fullt jämförbar med effekterna av vissa typer av vanlig medicinering, säger Susanna Larsson, forskare vid enheten för mutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.
I gruppen med högst konsumtion åt kvinnorna i genomsnitt 66 gram choklad, lite mer än en halv chokladkaka, per vecka. Inte särskilt mycket, kan tyckas. Frågan är om vi borde äta mycket mer choklad än vi gör.
- Det vet vi inte, eftersom de är oklart var den övre gränsen går för positiva effekter, säger Susanna Larsson.
Studien, som publiceras i Journal of the American College of Cardiology, är inte den första som påvisat att choklad är bra för hjärtat och blodomloppet.
- Fast det bästa kanske vore om vi åt rent chokladpulver, säger Larsson.
ROLAND JOHANSSON//TT
Personligen så har jag slutat att äta choklad efter min stroke..
Har jag gjort fel då ?
Man kan ju börja undra.. Hur man än gör så gör man tydligen fel.
Men är man osäker så kan man ju läsa lite mer om just choklad på Chokladsajten... Sen om man blir klokare eller inte, det vet jag inte.
Kanske man hellre skulle bada i choklad...
Äter du mycket choklad?
Vad tror du om det här?
Berätta dina tankar....